تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
دسته: روانشناسی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 19 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 29
در میان بییندگان و تماشاکنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد که در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و کیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن کیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای میگذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تکلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل کنند.
در این تحقیق که کنکاشی است پیرامون «تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی سعی شده است واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.
باید اذعان نمود که کار مذکور خالی از اشکال نخواهد بود ولی حداقل توجهی است به این موضوع که میتوان مسائل را با برخورد علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار داد.
1- عنوان تحقیق
« تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائی پسرانه و دخترانه ناحیه 2 یزد.»
2- تعریف و تحدید موضوع تحقیق
نظر به اینکه تلویزیون یک رسانه گروهی است که اکثر مردم کشور ما و بخصوص کودکان از آن استفاده می کنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی که این رسانه مهم در کیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد (دخترانه و پسرانه) بررسی کنیم.
3- تعریف مسئله مورد پژوهش
تلویزیون به عنوان یکی از وسایلی است که تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در کنار آن مشکلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل (انجام دادن تکالیف در حین تماشای تلویزیون – تماشای مداوم تلویزیون - کم تحرکی – دیر خوابیدن) پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.
1- برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود که حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامة کودکان را تماشا کنند و بقیة ساعات را به کارهای دیگر خود بپردازند.
2- این تحقیق میتواند موجب کنجکاوی و روحیة جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت کند.
3- از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند که بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون کسب کرد.
5- هدف تحقیق
1- عادت دادن و ملزم کردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود
2- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان
3- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان
4- پرورش روحیة کنجکاوی و اجتماعی در دانش آموزان.
5- بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان که در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل (کم تحرکی – دیر خوابیدن – بی دقتی در تکالیف)
6- فرضیه ها
الف – تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود.
ب – تماشای تلویزیون باعث حس کنجکاوی میشود.
ج – تماشای تلویزیون باعث پیشرفت در زبان آموزی و گنجینة لغات دانش آموزان میشود.
د- در صورتیکه دانش آموزان مدت زمان خاصی را به تماشای تلویزیون بگذرانند میتواند اثر مثبت داشته باشد.
هـ – اگر دانش آموزان برنامة خاصی را انتخاب کنند میتواند مثمرثمر باشد.
و- تنوع و جذابیت برنامه های تلویزیون باعث می گردد تا دانش آموزان درس را در درجة دوم اهمیت قرار دهند.
ز – تماشای مداوم تلویزیون باعث کم توجهی و کم دقتی در تکالیف دانش آموزان میشود.
ح – تماشای مداوم تلویزیون باعث خستگی و کم تحرکی و در نتیجه تأثیرات منفی در یادگیری میشود.
ط – با تماشای مداوم تلویزیون بهترین موقعیتهای یادگیری از دست میرود.
7- محدودیتها و مشکلات تحقیق
الف – نداشتن اطلاعات کافی از مسائل آماری
ب- مشکلات مالی
ج – در بعضی از مدارس مدیران آن همکاری لازم را نداشتهاند.
د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مدیران و معلمین رضایت چندانی به اینکه دانش آموز وقت صرف پرکردن به سؤالات پاسخنامه کنند نداشتند و دانش آموزان در تکمیل پرسشنامه صداقت .
8- تعریف واژه ها و اصطلاحات
- تلویزیون:
دستگاهی است که تصاویر اشخاص و اشیاء را از مسافت دور به وسیلة امواج الکتریسیته انتقال میدهد.
- فراوانی:
عده افرادی که در هر طبقه یا دسته قرار می گیرند فراوانی آن طبقه یا دسته نامیده میشود اگر از هر 100 نفر دانش آموزان دختر مقطع ابتدائی 20 نفر کلمة تازه ای را از تلویزیون یادگرفته باشد فروانی این طبقه 20 و کسانیکه کلمه ای را یاد نگرفته اند فراوانی آن 60 میشود.
درصد :
درصد به سبب سادگی آن از لحاظ مفهوم و از نظر محاسبه درآمار زیاد مصرف میشود تعبیر درصد این است که در مقایسه طبقه های مختلف عدد 100 را مبنا قرار می دهیم اگر فراوانی کل طبقه را N و فراوانی گروه خاصی را که میخواهیم درصد آن را نسبت به فراوانی کل محاسبه کنیم با n و درصد را با p نشان دهیم برحسب تعریف این فرمول به دست میآید.
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی : تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی , مقالاتی در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی , مطلب هایی در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی , پروژهایی در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی , تأثیر تماشای تلویزیون , بر کیفیت تحصیلی , دانش آموزان ابتدایی
[ چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۳۶ ب.ظ ] [ tey moor ]
[ ۰ ]